پلتفرم شخصی

برای افراد متخصص و هنرمند که می خواهند خود را حرفه ای ارائه کنند

پلتفرم فروشگاهی

برای فروشندگانی که متفاوت فکر می کنند و می خواهند حرفه ای بفروشند

پلتفرم کسب‌وکار

برای کسب و کارهای سنتی که علاقه‌منداند مدرن و بروز باشند

پلتفرم آموزشگاهی

برای آموزگارانی که هنر و هنرآموزان خود را دوست دارند

پلتفرم استارت‌آپی

برای تبلور ایده‌های ناب کارآفرینان در کهکشان

طراحی وب‌سایت

هویت منحصر به شما را با توجه به نیازها و بازار هدف، با یکدیگر در کهکشان می‌سازیم

خدمات سئو

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو درون و برون صفحه‌ای، استراتژی، تدوین تقویم محتوایی

خدمات گرافیکی و چندرسانه‌ای

طرح‌های گرافیکی، موشن گرافی، عکاسی، ویدیوهای تبلیغاتی و هر آنچه شما را متفاوت ارائه می‌‌‌‌‌دهد

تولید و مدیریت محتوا

مدیریت صفحات مجازی و برنامه‌ریزی مدون برای تولید محتوای مفید و جذاب

مشاوره تأمین نیازها

مشاوره و راهنمایی جهت دریافت مجوزها و الزامات مورد نیاز جهت رسمی شدن هویت اینترنتی شما

طراحی اختصاصی

طراحی کاملاً اختصاصی، پایه‌ریزی شده متناسب با برند و هم‌راستا با اهداف و جامعه هدف شما

خدمات سرور و دامنه

تأمین فضای مورد نیاز، ترافیک بی‌نهایت، خدمات دامنه و سیستم ایمیلینگ حرفه‌ای

مدیریت آسان

با کاربردی آسان، جذاب و دسترسی بدون محدودیت، همه چیز تحت کنترل شماست

کاربران و دسترسی

یکپارچه سازی افراد شامل مشتریان، همکاران و مدیران با امکان تعیین سطوح دسترسی

ارتباط سازنده با مخاطبان

ارسال اعلان و ارتباط با کاربران توسط ارسال پیامک، ربات تلگرام، ایمیل هدفمند و ...

فروش حرفه‌ای

فروش فیزیکی و دیجیتال، انبارداری و تعیین موجودی کالاها، مدیریت سفارشات و ...

حسابداری مدرن

آنلاین با سیستم چند ارزی، صورتحساب محور، تعیین اعتبارات و کیف پول مجازی

پلفترم انتشار

انتشار آسان نوشته، عکس، آهنگ، آلبوم، پادکست، ویدئو و هر آنچه می‌خواهید ارائه کنید

گزارش کامل

گزارش کامل و گرافیکی از تمامی قسمت‌های پلتفرم و هرآنچه با آن سر و کار دارید

امنیت

پیش‌بینی و رفع آسیب پذیری‌های وب، مجوز SSL و کدنویسی استاندارد

پشتیبانی آنلاین

سیستم تیکتینگ و دپارتمان‌ محور، استفاده از ابزارهای پشتیبانی آنلاین برای پاسخگویی به مخاطبان

بازاریابی شبکه‌ای

پیاده‌سازی ساختار بازار‌یابی شبکه‌ای جهت فروش محصولات و خدمات مختلف شما توسط کاربرانتان

چند زبانه

امکان تعریف زبان‌های گوناگون برای معرفی ، بازاریابی و فروش در کشورهای مختلف

اتصال به پلفترم‌ها با API

اتصال به انواع سرویس‌های اینترنتی مانند درگاه‌های پرداخت، شرکت‌های پستی و هر API مورد نیاز شما

دانستنی‌های مهم پرسونا + راهنمای طراحی پرسونای مخاطب

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

جدا کننده هدر
دانستنی‌های مهم پرسونا + راهنمای طراحی پرسونای مخاطب
۲ هفته پیش
تهیه پرسونا در طراحی استراتژی بازاریابی به ما کمک می‌کند و باعث موثرتر شدن آن می‌شود. در این مقاله پرسونا، نحوه تهیه اطلاعات و طراحی پرسونا را توضیح داده‌ایم

اگر می‌خواهید کاربران و مشتریان جدیدی جذب کنید باید مخاطبین هدف خود را بشناسید. با شناخت مخاطبین هدف می‌توانید بر اساس سن، جنسیت و علاقه‌مندی‌های آن‌ها تبلیغات انجام دهید. یعنی اگر می‌خواهید بازاریابی موثری داشته باشید باید شناخت کافی از کاربران هدف خود داشته باشید. با شناخت مخاطبین و رفتارهای آن‌ها می‌توانید استراتژی بازاریابی خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید که کاربران را تحت تاثیر قرار دهد. پس باید با طراحی پرسونا آشنایی پیدا کنید. شناخت پرسونا یکی از راه‌های موثر کردن بازاریابی است. شاید با مفهوم پرسونا آشنایی نداشته باشید و این جمله به نظرتان مبهم باشد. پس بهتر است اول به سراغ تعریف پرسونا برویم. در این مقاله قصد داریم در مورد پرسونا، طراحی پرسونا و مزایای آن صحبت کنیم. در ادامه‌ی این مقاله با تیم غرفه‌چی همراه باشید تا با روشی موثر برای افزایش فروش آشنا شوید.

#پرسونا چیست؟

پرسونا (Persona) در لغت به معنای ویژگی‌های فردی خاص است که دیگران فرد را با آن ویژگی‌ها تعریف می‌کنند. پرسونا شامل ویژگی‌های فردی درونی نمی‌شود و فقط ویژگی‌های کلی را پوشش می‌دهد. ویژگی‌هایی مانند جنسیت، سن، رفتارها، احساسات و شغل پرسونای شخص را تشکیل می‌دهند. به طور مثال مهربانی یک ویژگی درونی است و جزو پرسونا محسوب نمی‌شود.

پرسونا (Persona)

#انواع پرسونا

#1. پرسونای خریدار

پرسونای خریدار (Buyer Persona) شامل تمام اطلاعاتی است که از خریداران کسب‌وکار خود جمع‌آوری می‌کنید. پرسونای خریدار نقش موثری را در افزایش فروش ایفا می‌کند زیرا ویژگی‌های کسانی را نشان می‌دهد که قصد خرید از کسب‌وکار شما را دارند. شما با طراحی پرسوای خریدار می‌توانید استراتژی‌هایی طراحی کنید که باعث ترغیب خریداران شوند.

#2. پرسونای مخاطب

پرسونای مخاطب (Audiences Persona) شامل اطلاعات تمام کاربران و مخاطبان کسب‌وکار شما می‌شود. پرسونای مخاطب مشخص کننده‌ی ویژگی‌ها و رفتار‌های مخاطبینی است که کسب‌وکار شما را دنبال می‌کنند.

#3. پرسونای مصرف کننده

پرسونای مصرف کننده (Consumer Persona) شامل اطلاعات کاربرانی است که در نهایت از محصولات، کالاها یا خدمات شما استفاده خواهند کرد. شما می‌توانید از پرسونای مصرف کننده برای تولید محصولات جدید استفاده کنید. با این کار احتمال خرید آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

#پرسونا در بازاریابی محتوایی

پرسونا در بازاریابی محتوایی به تنظیم برنامه و تقویم محتوایی شما کمک می‌کند. پرسونا به شما می‌گوید چه محتواهایی تولید کنید و در محتواهای خود از چه لحنی استفاده کنید. به طور مثال اگر مخاطبین وب‌سایت شما افراد 40 سال به بالا و مدیران کسب‌وکار هستند بهتر است محتواهای خود را با لحن رسمی بنویسید. یا اگر مخاطبین شما افراد 18 الی 25 ساله هستند بهتر است با لحن صمیمی‌تری محتواهای خود را تولید کنید. می‌دانیم که بازاریابی محتوایی نقش زیادی بر معرفی برند و افزایش فروش دارد. بنابراین باید محتواهای خود را بر اساس استراتژی‌های بازاریابی با استفاده از پرسونای مخاطب خود تولید کنید.

#مزایای طراحی پرسونا

#1. پیدا کردن نقشه‌ی بازاریابی

با طراحی پرسونا می‌توانید نقشه‌ی بازاریابی خود را پیدا کرده و استراتژی‌های موثرتری برای بازاریابی کسب‌وکار خود تنظیم کنید. با شناخت مخاطبان و پرسونای کاربر می‌توانید با هزینه‌ی کمتر، مشتریان و کاربران بیشتری را جذب کنید. با این کار هزینه‌های شما کاهش و سود شما افزایش پیدا می‌کنند. به طور مثال اگر کاربران وب‌سایت شما به صورت عمده خانم باشند می‌دانید که باید از روش‌های بازاریابی موثر بر خانم‌ها استفاده کنید. در غیر این صورت بازاریابی شما بازدهی کمتری خواهد داشت.

#2. آشنایی با نیازها و علایق کاربران

با شناخت علایق و نیازهای کاربران می‌توانید با آن‌ها ارتباط موثرتری برقرار کنید. به طور مثال اگر علایق کاربران خود را بشناسید می‌توانید محصولاتی بر اساس علاقه‌ی آن‌ها تولید یا موجود کنید و فروش خود را افزایش دهید. با شناخت نیاز آن‌ها نیز می‌توانید محصولاتی جهت رفع نیاز آن‌ها موجود کنید. با این کار آن‌ها به دلیل نیازشان به محصول از شما خرید می‌کنند و سود شما افزایش پیدا می‌کند. با اهمیت دادن به علاقه و نیاز کاربران احتمال خرید آن‌ها را افزایش می‌دهید و باعث افزایش فروش کسب‌وکار خود می‌شوید.

#3. توسعه کسب‌وکار

با شناخت و طراحی پرسونای هدف، کسب‌وکار شما به ثبات می‌رسد و می‌دانید باید تلاش خود را در چه مواردی افزایش دهید. با این کار از امتحان کردن روش‌های بیهوده با بازدهی کم جلوگیری می‌کنید و زمان و انرژی خود را برای روش‌های موثر می‌گذارید. وقتی روش درست بازاریابی را پیدا کنید می‌توانید در مدت زمان کمتری کسب‌وکار خود را ارتقا دهید و پیشرفت کنید. پس به این نتیجه می‌رسیم که طراحی پرسونا نقش موثری بر رشد و پیشرفت کسب‌وکار شما دارد.

#4. ارتقای محصولات و خدمات

طراحی پرسونا علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کند کاربران و مشتریان بیشتری جذب کنید به ارتقای محصولات و خدمات شما نیز کمک می‌کند. شما می‌توانید بر اساس نیازها و علایق پرسونای کاربر خود محصولات و خدمات خود را ارتقا دهید. شما می‌توانید محصولات خود را نسبت به علاقه و نیاز آن‌ها تغییر دهید و آن‌ها را ترغیب به خرید محصولات خود کنید. وقتی شناخت کافی از کاربران داشته باشید می‌دانید چه محصولی با چه ویژگی‌هایی برای آن‌ها کاربردی است و بر این اساس محصولات خود را ارتقا می‌دهید.

#نحوه طراحی پرسونا

  • جمع‌آوری اطلاعات از کاربران و تحقیق در مورد آن‌ها: در اولین مرحله باید با روش‌های مختلف اطلاعات کاربران وب‌سایت خود را برای طراحی پرسونا جمع‌آوری کنید.

  • پیدا کردن ویژگی‌ها، نیازها و علایق مشترک بین کاربران: از بین اطلاعات جمع‌آوری شده ویژگی‌ها، نیازها و علایق مشترک بین کاربران را در نظر بگیرید. این کار در طراحی پرسونا کمک زیادی به شما می‌کند و می‌تواند نقش موثری در افزایش فروش شما داشته باشد.

  • دسته‌بندی پرسونا‌ها: با توجه به ویژگی‌هایی مثل سن، جنسیت، شغل و … پرسونا‌ها را دسته‌بندی کنید. با این کار راحت‌تر می‌توانید برای هر گروه استراتژی بازاریابی موثری تنظیم کنید.

دسته‌بندی پرسونا به موثرتر شدن استراتژی‌های بازاریابی کمک می‌کند

#روش‌های جمع‌آوری اطلاعات پرسونا

#1. قرار دادن پرسشنامه

برای اینکه بتوانید اطلاعات کاربران خود را جمع‌آوری کنید می‌توانید پرسشنامه‌ای با سوالات مورد نظر خود تهیه کنید. سپس پرسشنامه را از طریق ایمیل، وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکارتان در اختیار کاربران و مشتریان قرار دهید. از مشتریان و کاربران بخواهید برای ارتقای سطح خدمات رسانی این پرسشنامه را پر کنند و به کسب‌وکار شما کمک کنند.

#2. مصاحبه با کاربران و مشتریان

مصاحبه با مشتریان در واقع یکی از بهترین روش‌ها برای جمع‌اوری اطلاعات از مشتریان است. شما می‌توانید با مشتریانی که اخیرا محصولات، کالاها یا خدمات شما را خریداری کرده‌اند مصاحبه کنید. معمولا مشتریانی که به تازگی خرید کرده‌اند هیجان زیادی دارند و می‌توانند در تهیه پرسونا موثر باشند. با این کار شما مشتریان ناراضی کسب‌وکار خود پیدا می‌کنید و به نقطه ضعف‌های کالاها و خدمات خود پی می‌برید.

#3. ارتباط بیشتر با مشتری

ارتباط با مشتری نه تنها در تهیه پرسونا موثر است بلکه در افزایش اعتماد و رضایت مشتریان نیز نقش دارد. از این رو ارتباط دائم با مشتریان باعث می‌شود کسب‌وکار شما پیشرفت کند. شما می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارتان حساب درست کنید و در آن جا با مشتریان خود در ارتباط باشید. با این کار می‌توانید نظر کاربران در مورد کسب‌وکارتان را متوجه شوید و اطلاعاتی در مورد آن‌ها به دست بیاورید.

ارتباط دائم با کاربران باعث ارتقاء و پیشرفت کسب‌وکار شما می‌شود

#بعضی اطلاعات مورد نیاز برای طراحی پرسونا

  • نام و نام خانوادگی کاربر

  • سن کاربر

  • جنسیت کاربر

  • وضعیت تاهل کاربر

  • محل زندگی کاربر

  • شغل کاربر

  • درآمد کاربر

  • هدف کاربر

  • تفریح‌های کاربر

  • علاقه‌مندی‌های کاربر

#نتیجه‌گیری: طراحی پرسونا روشی موثر برای افزایش فروش

پرسونا شخص خاصی نیست و شامل ویژگی‌های کاربران است. طراحی پرسونا به کسب‌وکار ما کمک می‌کند هنگام تنظیم استراتژی بازاریابی و فروش سردرگم نشویم و مخاطب هدف خود را بشناسیم. از این رو راحت‌تر می‌توانیم این استراتژی‌ها را طراحی کنیم و زمان کمتری از ما می‌گیرد. با طراحی پرسونا می‌توانیم ریسک استراتژی‌های بازاریابی و فروش را کاهش دهیم. در این مقاله در مورد پرسونا، انواع پرسونا و روش‌های جمع‌آوری اطلاعات صحبت کردیم.

دیدگاه‌ها