پلتفرم شخصی

برای افراد متخصص و هنرمند که می خواهند خود را حرفه ای ارائه کنند

پلتفرم فروشگاهی

برای فروشندگانی که متفاوت فکر می کنند و می خواهند حرفه ای بفروشند

پلتفرم کسب‌وکار

برای کسب و کارهای سنتی که علاقه‌منداند مدرن و بروز باشند

پلتفرم آموزشگاهی

برای آموزگارانی که هنر و هنرآموزان خود را دوست دارند

پلتفرم استارت‌آپی

برای تبلور ایده‌های ناب کارآفرینان در کهکشان

طراحی وب‌سایت

هویت منحصر به شما را با توجه به نیازها و بازار هدف، با یکدیگر در کهکشان می‌سازیم

خدمات سئو

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو درون و برون صفحه‌ای، استراتژی، تدوین تقویم محتوایی

خدمات گرافیکی و چندرسانه‌ای

طرح‌های گرافیکی، موشن گرافی، عکاسی، ویدیوهای تبلیغاتی و هر آنچه شما را متفاوت ارائه می‌‌‌‌‌دهد

تولید و مدیریت محتوا

مدیریت صفحات مجازی و برنامه‌ریزی مدون برای تولید محتوای مفید و جذاب

مشاوره تأمین نیازها

مشاوره و راهنمایی جهت دریافت مجوزها و الزامات مورد نیاز جهت رسمی شدن هویت اینترنتی شما

طراحی اختصاصی

طراحی کاملاً اختصاصی، پایه‌ریزی شده متناسب با برند و هم‌راستا با اهداف و جامعه هدف شما

خدمات سرور و دامنه

تأمین فضای مورد نیاز، ترافیک بی‌نهایت، خدمات دامنه و سیستم ایمیلینگ حرفه‌ای

مدیریت آسان

با کاربردی آسان، جذاب و دسترسی بدون محدودیت، همه چیز تحت کنترل شماست

کاربران و دسترسی

یکپارچه سازی افراد شامل مشتریان، همکاران و مدیران با امکان تعیین سطوح دسترسی

ارتباط سازنده با مخاطبان

ارسال اعلان و ارتباط با کاربران توسط ارسال پیامک، ربات تلگرام، ایمیل هدفمند و ...

فروش حرفه‌ای

فروش فیزیکی و دیجیتال، انبارداری و تعیین موجودی کالاها، مدیریت سفارشات و ...

حسابداری مدرن

آنلاین با سیستم چند ارزی، صورتحساب محور، تعیین اعتبارات و کیف پول مجازی

پلفترم انتشار

انتشار آسان نوشته، عکس، آهنگ، آلبوم، پادکست، ویدئو و هر آنچه می‌خواهید ارائه کنید

گزارش کامل

گزارش کامل و گرافیکی از تمامی قسمت‌های پلتفرم و هرآنچه با آن سر و کار دارید

امنیت

پیش‌بینی و رفع آسیب پذیری‌های وب، مجوز SSL و کدنویسی استاندارد

پشتیبانی آنلاین

سیستم تیکتینگ و دپارتمان‌ محور، استفاده از ابزارهای پشتیبانی آنلاین برای پاسخگویی به مخاطبان

بازاریابی شبکه‌ای

پیاده‌سازی ساختار بازار‌یابی شبکه‌ای جهت فروش محصولات و خدمات مختلف شما توسط کاربرانتان

چند زبانه

امکان تعریف زبان‌های گوناگون برای معرفی ، بازاریابی و فروش در کشورهای مختلف

اتصال به پلفترم‌ها با API

اتصال به انواع سرویس‌های اینترنتی مانند درگاه‌های پرداخت، شرکت‌های پستی و هر API مورد نیاز شما

انبارداری هوشمند: مدیریت موجودی کالاها در عصر فروش دیجیتال

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

جدا کننده هدر
انبارداری هوشمند: مدیریت موجودی کالاها در عصر فروش دیجیتال
۴ هفته پیش
انبارداری هوشمند استفاده از ابزارها و تکتولوژی‌های مدرن جهت افزایش بهره‌وری و مدیریت بهتر انبارها است. در این مقاله به بررسی انبارداری هوشمند پرداخته‌ایم

امروزه با پیشرفت تکنولوژی کسب‌وکارها اکثر فعالیت‌های مربوط که کسب‌وکار را با استفاده از تکنولوژی و فناوری انجام می‌دهند. کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ که روزانه تعداد زیادی کالا تولید می‌کنند باید انبارداری را به صورتی انجام دهند که از بی نظمی جلوگیری شود. فناوری هوشمند با ارائه سیستم انبارداری هوشمند در این زمینه به کمک آن‌ها آمده است‌. در این مقاله قصد داریم انبارداری هوشمند را بررسی کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

#انبارداری هوشمند چیست؟

انبارداری هوشمند به معنی به کار گیری تکنولوژی و فناوری‌های جدید به منظور راحتی و نظم در انجام فعالیت‌های انبارداری است. انبارداری هوشمند با استفاده از ابزارهایی انجام می‌شود که به شما در انجام فعالیت‌های انبارداری کمک می‌کنند. انبارداری هوشمند موجب بهبود عملکرد انبارها می‌شود و انجام کارها را تسریع می‌بخشد. شما می‌توانید با استفاده از سیستم انبارداری به کارهای انبارداری نظم دهید تا به درستی انجام شوند. انبارداری هوشمند به شما کمک می‌کند رضایت مشتریان خود را جلب کنید و کسب‌وکار موفق‌تری داشته باشید.

#ابزارهای انبارداری هوشمند

#1. سیستم مدیریت انبار

سیستم مدیریت انبار مهم‌ترین ابزار برای انبارداری هوشمند است. سیستم مدیریت انبار امکانات زیادی به صاحبان کسب‌وکارها ارائه می‌دهد که فرایند انبارداری را برای آن‌ها راحت‌تر می‌کند. انبارداری هوشمند باعث تسهیل بسیاری از فعالیت های انبارداری و مدیریت انبار می‌شود.

کاربردهای سیستم مدیریت انبار در انبارداری هوشمند:

  • بهینه‌سازی محیط انبار

  • مدیریت موجودی کالاها

  • مدیریت سفارشات

  • ارائه گزارشات دقیق از کالاها و سفارشات

سیستم مدیریت انبار با استفاده از تکنولوژی سرعت و دقت انجام این فعالیت‌ها را افزایش می‌دهد.

#2. رباتیک

رباتیک یکی دیگر از ابزارهای کاربردی برای انبارداری هوشمند و تسهیل فعالیت‌های انبارداری می‌شود. در انبارداری هوشمند ربات‌ها می‌توانند در بسیاری از کارها نظیر جابجایی کالاها و بسته‌بندی کالاها و سفارشات جایگزین انسان شوند. ربات‌ها سرعت و دقت بالایی در انجام این فعالیت‌ها دارند سرعت آن‌ها بیشتر از انسان است‌‌. بسته‌بندی کالاها و سفارشات توسط انسان می‌تواند پروسه‌ی زمان بری باشد اما ربات‌ها در کمترین زمان ممکن این کار را انجام می‌دهند. جابجایی و حمل و نقل کالاها می‌تواند چالش بزرگی باشد، ربات‌ها می‌توانند در زمان کمی حمل و نقل کالاها را انجام دهند.

#3. تکنولوژی اینترنت اشیا

اتصال دستگاه‌های مختلف به اینترنت باعث می‌شود شما بتوانید به صورت لحظه‌ای تمام امور را بررسی کنید. به طور مثال حسگرها می‌توانند دما و رطوبت محیط را در لحظه انداره‌گیری کنند و به شما گزارش دهند. علاوه بر این، این حسگرها در تشخیص تعداد موجودی کالاها به شما کمک زیادی می‌کنند.

#4. دستگاه شناسایی فرکانس رادیویی

با استفاده از دستگاه‌های شناسایی فرکانس رادیویی می‌توانید برای تشخیص برچسب کالاها استفاده کنید. با استفاده از این دستگاه تنها کافی است یکبار اطلاعات محصولات و کالاها را در سیستم تعریف کنید. دفعات بعد دستگاه شناسایی فرکانس رادیویی تنها با اسکن کردن کد روی کالاها تمام اطلاعات آن‌ها را جمع‌آوری می‌کند. این کار باعث می‌شود سرعت و دقت چک کردن موجودی‌ها افزایش پیدا کند و انرژی زیادی از شما نگیرد.

#5. تحلیل و بررسی اطلاعات

دستگاه‌های مختلف انبارداری مانند سیستم مدیریت انبار و دستگاه‌های شناسایی فرکانس رادیویی، اطلاعات زیادی را در حافظه خود ذخیره می‌کنند. شما می‌توانید با تجزیه و تحلیل داده‌های ذخیره شده در این دستگاه‌ها، به نقاط ضعف انبار خود پی ببرید. تحلیل و بررسی اطلاعات باعث می‌شود شما با شناسایی نقاط ضعف، بتوانید آن‌ها را اصلاح کنید و از بین ببرید. از این رو کیفیت انبارداری شما افزایش پیدا می‌کند و می‌توانید خدمات بیشتری به مشتریان خود ارائه کنید.

#6. هوش مصنوعی

هوش مصنوعی می‌تواند در تحلیل و بررسی اطلاعات ذخیره شده توسط دستگاه‌ها، دستیار خوبی برای شما باشد. هوش مصنوعی می‌تواند با تجزیه و تحلیل این اطلاعات، پیش‌بینی‌هایی در مورد وضعیت انبار به شما ارائه دهد. به طور مثال می‌تواند در مورد موجودی‌ها اطلاعاتی به شما بدهد و زمان اتمام کالاها را تخمین بزند. استفاده از هوش مصنوعی باعث می‌شود بسیاری از خطاهای شما در انبارداری کاهش پیدا کنند و عملکرد بهتری داشته باشید. علاوه بر این می‌توانید با کمک هوش مصنوعی برنامه‌ریزی دقیقی برای مدیریت انبار خود طراحی کنید.

هوش مصنوعی در سیستم انبارداری هوشمند اطلاعات موثری به شما ارائه می‌دهد

  • یادگیری ماشین: یادگیری ماشین زیر مجموعه هوش مصنوعی است و می‌تواند به افزایش بهره‌وری و افزایش رضایت مشتری شما کمک کند. به طور مثال، یادگیری ماشین می‌تواند با استفاده از داده‌های ذخیره شده در دستگاه‌های مختلف الگوهایی به شما ارائه دهد. این تکنولوژی می‌تواند با تخمین تاریخ اتمام موجودی‌ها به مدیریت موجودی انبار کمک زیادی کند. علاوه بر این، با این کار شما می‌توانید سفارشات را در زمان کمتری تحویل دهید و رضایت مشتریان را جلب کنید.

#مزایای سیستم انبارداری هوشمند

#1. سرعت بالا در انجام فعالیت‌ها

بدیهی است که سرعت تکنولوژی در زمینه‌های مختلف چند برابر انسان است. اگر تمام فعالیت‌های انبارداری اعم از شمارش کالاها، مدیریت موجودی ها، بسته‌بندی و جابجایی کالاها را انسان انجام دهد زمان زیادی طول می‌کشد. ابزارهای انبارداری هوشمند می‌توانند به طور خودکار موجودی کالاها را مدیریت کنند. همچنین، ربات‌های دستیار با حمل و نقل بسته‌ها به افزایش سرعت در جابجایی کمک زیادی می‌کنند.

#2. کاهش هزینه‌ها

استفاده از سیستم انبارداری هوشمند باعث کاهش نیاز به نیروهای انسانی می‌شود. می‌دانید که اگر بخواهید برای بخش‌های مختلف انبار تعداد زیادی نیرو استخدام کنید آخر ماه باید بیشتر درآمد را صرف دادن حقوق کنید. ابزارهای انبارداری هوشمند می‌توانند بسیاری از کارها را به جای انسان‌ها انجام دهند. از این رو استفاده از ابزارهای انبارداری هوشمند به نفع شما است زیرا هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد.

#3. افزایش بهره‌وری

همانطور که پیش‌تر گفتیم، انجام فعالیت‌های مثل حمل و نقل کالاها، بسته‌بندی و چیدمان برای انسان زمان بر است. همچنین گفتیم که ابزارهای انبارداری هوشمند می‌توانند تمام این فعالیت‌ها را در مدت زمان کمتری انجام دهند. از این رو سرعت در انجام فعالیت‌های انبارداری افزایش پیدا می‌کند. با افزایش سرعت در انجام این فعالیت‌ها، بهره‌وری نیز افزایش پیدا می‌کند و شما می‌توانید خدمات بیشتری به مشتریان ارائه کنید.

#4. کاهش نیروی انسانی

ابزارهای انبارداری هوشمند می‌توانند در زمینه‌های مختلف جایگزین نیروهای انسانی شوند. به طور مثال اگر فعالیت‌هایی همچون بسته بندی کالاها، حمل و نقل بسته‌ها، شمارش و مدیریت کالاها توسط نیروهای انسانی انجام شود، به نیروهای بسیاری نیاز است. افزایش نیروهای انسانی باعث شلوغی و بهم ریختگی انبار، کاهش تمرکز و افزایش هزینه‌ها می‌شود. پس نتیجه می‌گیریم استفاده از تکنولوژی و انبارداری هوشمند باعث بهتر پیش رفتن کارها می‌شود.

#5. افزایش امنیت

حمل و نقل کالاهای بزرگ و سنگین می‌تواند برای نیروهای انسانی خطرناک و زیان بار باشد. جابجایی و حمل و نقل این کالاها توسط ربات‌های دستیار باعث می‌شود امنیت کارکنان حفظ شود و خطری آن‌ها را تهدید نکند. علاوه بر این، حسگرهایی که شرایط محیطی را بررسی می‌کنند می‌توانند با ارائه گزارشات از شرایط محیطی، به شما در جلوگیری از بروز مشکل کمک کنند.

#6. کاهش خطا

در سیستم انبارداری هوشمند فعالیت‌های مربوط به انبارداری توسط تکنولوژی و فناوری‌های نوین انجام می‌شود، از این رو احتمال خطا کاهش پیدا می‌کند. ذهن انسان و دفاتر نمی‌توانند منابع خوبی برای ذخیره اطلاعات انبارداری باشند زیرا احتمال خطا را افزایش می‌دهند. به همین دلیل بهتر است این اطلاعات در فناوری‌های جدید ذخیره شوند تا احتمال خطا کاهش پیدا کند.

#7. جلب رضایت مشتری

جلب رضایت مشتریان از مهم‌ترین پیش نیازهای دوام کسب‌وکار است پس باید به آن توجه زیادی داشته باشید. دقت انجام فعالیت‌هایی مثل بسته‌بندی کالاها، با استفاده از ابزارهای انبارداری و ربات‌های دستیار افزایش پیدا می‌کند. از این رو امکان بروز خطا کاهش پیدا می‌کند و این فعالیت‌ها با تمرکز بالاتری انجام می‌شوند. وقتی کالاها بدون هیچ نقضی به دست مشتریان برسد رضایت آن‌ها جلب می‌شود و اعتماد بیشتری به کسب‌وکار شما پیدا می‌کنند.

انبارداری هوشمند باعث افزایش سرعت و نظم در انجام فعالیت‌ها می‌شود

#کاربرد سیستم انبارداری هوشمند

#1. انبار تولید

انبارهای تولید مراکزی برای ذخیره‌سازی قطعات و مواد اولیه برای تولید هستند. کارخانجات و شرکت‌ها جهت نظم بیشتر، مواد اولیه و قطعات مورد نیاز برای تولید را در انبارهای مخصوص ذخیره می‌کنند. از آنجایی که این قطعات و مواد اولیه برای تولید بسیار ضروری هستند، مدیریت آن‌ها کار بسیار مهمی است. سیستم‌های انبارداری هوشمند در انبارهای تولیدی جهت بهبود مدیریت این قطعات استفاده می‌شوند تا مشکلی در روند تولید پیش نیاید.

کاربردهای سیستم انبارداری هوشمند در انبارهای تولید:

  • جابجایی مواد اولیه و قطعات

  • چیدمان

  • ردیابی موجودی مواد اولیه

  • پیش‌بینی و برنامه‌ریزی

#2. انبار توزیع

کارخانه‌ها و شرکت‌ها بعد از تولید کالاها و محصولات آن‌ها را به انبار توزیع منتقل می‌کنند. انبارهای توزیع نقش اساسی در توزیع کالاها به نقاط مختلف دارند. در واقع توزیع محصولات مرحله‌ی آخر فروش محصولات است. از این رو دقت در توزیع کالاها و محصولات به فروشگاه‌های مختلف ضروری است و باید با تمرکز بالایی انجام شود. سیستم انبارداری هوشمند در انبارهای توزیع نیز به تولید کننده‌ها کمک می‌کند عملکرد بهتری داشته باشند.

کاربردهای سیستم انبارداری هوشمند در انبارهای توزیع:

  • مدیریت موجودی‌ها

  • پیگیری محصولات

  • افزایش سرعت ارسال

#3. انبار سردخانه

انبارهای سردخانه‌ای محل نگهداری محصولاتی هستند که باید در شرایط محیطی خاص نگهداری شوند. این محصولات را در انبارهای سردخانه‌ای نگهداری می‌کنند تا خاصیت خود را از دست ندهند. نگهداری از این محصولات بسیار مهم و در مواردی حیاتی است. به طور مثال بعضی از داروها باید در شرایط محیطی خاصی نگهداری شوند تا خاصیت خود را از دست ندهند. از این رو مدیریت انبار نگهداری این داروها بسیار مهم است و هرگونه خطا و کوتاهی می‌تواند باعث بروز مشکل شود.

کاربردهای سیستم انبارداری هوشمند در انبار سردخانه‌ای:

  • نظارت بر دمای هوا

  • نظارت بر رطوبت هوا

  • هشدار در صورت بروز مشکل

  • جابجایی و چیدمان

#کلام آخر

مدیریت انبارها و موجودی‌ها برای تولیدی‌ها و کارخانجات بسیار ضروری است و باید به خوبی انبارهای خود را مدیریت کنند. انبارداری هوشمند در این زمینه به صاحبان کسب‌وکار کمک می‌کند با هزینه‌ی کم بهره‌وری بیشتری داشته باشند. استفاده از سیستم انبارداری هوشمند مزایای زیادی دارد و به مدیریت بهتر انبارها کمک می‌کند. با استفاده از سیستم انبارداری هوشمند قدمی به سمت تحول دیجیتال برمی‌دارید. در این مقاله به توضیح انبارداری هوشمند، مزایا و کاربردهای آن پرداخته‌ایم. اگر سوالی در مورد فرایند انبارداری هوشمند دارید می‌توانید آن را در قسمت نظرات برای ما ثبت کنید.

دیدگاه‌ها