پلتفرم شخصی

برای افراد متخصص و هنرمند که می خواهند خود را حرفه ای ارائه کنند

پلتفرم فروشگاهی

برای فروشندگانی که متفاوت فکر می کنند و می خواهند حرفه ای بفروشند

پلتفرم کسب‌وکار

برای کسب و کارهای سنتی که علاقه‌منداند مدرن و بروز باشند

پلتفرم آموزشگاهی

برای آموزگارانی که هنر و هنرآموزان خود را دوست دارند

پلتفرم استارت‌آپی

برای تبلور ایده‌های ناب کارآفرینان در کهکشان

طراحی وب‌سایت

هویت منحصر به شما را با توجه به نیازها و بازار هدف، با یکدیگر در کهکشان می‌سازیم

خدمات سئو

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو درون و برون صفحه‌ای، استراتژی، تدوین تقویم محتوایی

خدمات گرافیکی و چندرسانه‌ای

طرح‌های گرافیکی، موشن گرافی، عکاسی، ویدیوهای تبلیغاتی و هر آنچه شما را متفاوت ارائه می‌‌‌‌‌دهد

تولید و مدیریت محتوا

مدیریت صفحات مجازی و برنامه‌ریزی مدون برای تولید محتوای مفید و جذاب

مشاوره تأمین نیازها

مشاوره و راهنمایی جهت دریافت مجوزها و الزامات مورد نیاز جهت رسمی شدن هویت اینترنتی شما

طراحی اختصاصی

طراحی کاملاً اختصاصی، پایه‌ریزی شده متناسب با برند و هم‌راستا با اهداف و جامعه هدف شما

خدمات سرور و دامنه

تأمین فضای مورد نیاز، ترافیک بی‌نهایت، خدمات دامنه و سیستم ایمیلینگ حرفه‌ای

مدیریت آسان

با کاربردی آسان، جذاب و دسترسی بدون محدودیت، همه چیز تحت کنترل شماست

کاربران و دسترسی

یکپارچه سازی افراد شامل مشتریان، همکاران و مدیران با امکان تعیین سطوح دسترسی

ارتباط سازنده با مخاطبان

ارسال اعلان و ارتباط با کاربران توسط ارسال پیامک، ربات تلگرام، ایمیل هدفمند و ...

فروش حرفه‌ای

فروش فیزیکی و دیجیتال، انبارداری و تعیین موجودی کالاها، مدیریت سفارشات و ...

حسابداری مدرن

آنلاین با سیستم چند ارزی، صورتحساب محور، تعیین اعتبارات و کیف پول مجازی

پلفترم انتشار

انتشار آسان نوشته، عکس، آهنگ، آلبوم، پادکست، ویدئو و هر آنچه می‌خواهید ارائه کنید

گزارش کامل

گزارش کامل و گرافیکی از تمامی قسمت‌های پلتفرم و هرآنچه با آن سر و کار دارید

امنیت

پیش‌بینی و رفع آسیب پذیری‌های وب، مجوز SSL و کدنویسی استاندارد

پشتیبانی آنلاین

سیستم تیکتینگ و دپارتمان‌ محور، استفاده از ابزارهای پشتیبانی آنلاین برای پاسخگویی به مخاطبان

بازاریابی شبکه‌ای

پیاده‌سازی ساختار بازار‌یابی شبکه‌ای جهت فروش محصولات و خدمات مختلف شما توسط کاربرانتان

چند زبانه

امکان تعریف زبان‌های گوناگون برای معرفی ، بازاریابی و فروش در کشورهای مختلف

اتصال به پلفترم‌ها با API

اتصال به انواع سرویس‌های اینترنتی مانند درگاه‌های پرداخت، شرکت‌های پستی و هر API مورد نیاز شما

دامنه (Domain) چیست؟ انواع آن و نکات مهم قبل از خرید

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

جدا کننده هدر
دامنه (Domain) چیست؟ انواع آن و نکات مهم قبل از خرید
۴ ماه پیش
یکی از عواملی که در افزایش فروش شما نقش دارد انتخاب نام دامنه و خرید دامنه مناسب است، درادامه با غرفه چی همراه باشید با خرید دامنه مناسب سایت بیشتر آشنا شوید

امروزه داشتن یک وب‌سایت برای هر کسب‌وکاری امری ضروری است و مبنای فروش آنلاین است و به تحول دیجیتال کسب‌وکارها کمک می‌کند. هنگامی که تصمیم به راه‌اندازی یک وب‌سایت اینترنتی می‌گیرید یکی از کلمه‌هایی که حتما به گوشتان خواهد خورد دامنه (دامین) است. همه‌ی ما روزانه با دامنه‌ها سروکار داریم و از آن‌ها برای دسترسی به وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنیم. حال ممکن است از خود بپرسید دامنه چیست؟ و چرا باید یک وب‌سایت حتما دامنه (Domain) داشته باشد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد مفهوم دامنه بیشتر آشنا شوید.

#دامنه یا دامین چیست؟

یک دامنه، آدرس یکتایی است که برای تشخیص و دسترسی به یک وب‌سایت استفاده می‌شود. به طور ساده، می‌توان آن را همان آدرس وب‌سایت تصور کرد، به طور مثال درصورتی‌که بخواهید یک فروشگاه راه‌اندازی کنید، یکی از مواردی که تاثیر مستقیم روی میزان فروش و تعداد مشتریان شما دارد قطعا مکان فروشگاه و آدرس فروشگاه است. هرچقدر این آدرس سرراست‌تر و ساده‌تر باشد مشتریان شما برای پیداکردن فروشگاه شما راحت‌تر بوده و زحمت کمتری می‌کشند، همان‌طور که می‌دانیم آدرس هر فروشگاه منحصربه‌فرد است، یعنی هر فروشگاه دارای یک آدرس منحصر به خود است و مشتریان و دوستان شما با دنبال‌کردن همان آدرس می‌توانند به فروشگاه شما دسترسی پیدا کنند.

برای راه‌اندازی یک وب‌سایت و یا فروشگاه اینترنتی بهتر است آدرسی منحصربه‌فرد، داشته باشید. در واقع آدرس اینترنتی که شما در نوار بالایی مرورگرتان وارد می‌کنید همان دامنه وب‌سایت شما است، و افراد برای دیدن وب‌سایت شما لازم است نام دامنه‌ای که شما برای وب‌سایت خود انتخاب کرده‌اید را در نوار بالایی مرورگر خود وارد کنند‌. انتخاب نام درست و منحصربه‌فرد برای دامنه بسیار مهم است تا مخاطبان شما نام دامنه شما را، به‌خاطر بسپارند.

URL که در مرورگرتان سرچ می‌کنید دامنه وب‌سایت شماست

#انواع پسوند دامنه و کاربرد‌های آن‌ها

پسوند دامنه نشان‌دهنده نوع کاربری وب‌سایت شما است پس باید در انتخاب آن دقت کافی را داشته باشیم. برای مثال آدرس وب‌سایت ما را در نظر بگیرید www.qorfechi.com نام دامنه qorfechi و پسوند دامنه com. است.

انتخاب درست پسوند دامین علاوه بر اینکه به کاربران نشان می‌دهد حوزه کاری شما چیست روی سئو وب‌سایت هم تاثیر مثبتی دارد. برای مثال: اگر پسوند دامنه شما ir. باشد، به گوگل نشان می‌دهد کاربران شما از ایران بوده و در نتایج سرچ فارسی رتبه بهتری کسب خواهید کرد. حال که متوجه اهمیت انتخاب درست پسوند دامنه شده‌اید، بهتر است با انواع پسوند دامنه‌ها بیشتر آشنا شوید، اگر بخواهیم پسوند دامنه‌ها را دسته‌بندی کنیم می‌توانیم آن‌ها را به سه دسته پسوندهای موضوعی، منطقه‌ای و عمومی تقسیم کنیم.

#1. پسوند‌های موضوعی

برخی از پسوندهای دامنه به خصوص برای بخش خاصی از صنعت یا محتواها طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، پسوندهای ".edu" برای مؤسسات آموزشی و ".gov" برای سازمان‌های دولتی استفاده می‌شود.

#2. پسوند منطقه‌ ای (ccTLDs)

پسوندهای دامنه کشوری (ccTLDs) معمولاً با کشورهای خاص مرتبط هستند. به عنوان مثال، ".uk" برای انگلستان و ".de" برای آلمان استفاده می‌شود.

#3. پسوندهای عمومی

پسوندهای دامنه عمومی متعددی وجود دارند که برای استفاده در وب‌سایت‌های مختلف استفاده می‌شوند. برخی از این پسوندها مانند ".com" (تجاری) و ".org" (غیرانتفاعی) به طور گسترده استفاده می‌شوند.

البته تعداد پسوند دامنه‌ها بسیار زیاد است و روزانه به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. در ادامه به تعدادی از پسوند‌ها که رایج‌تر هستند اشاره می‌کنیم.

#رایج‌ترین پسوندهای دامنه

#1. پسوند com.

پسوند دات‌کام مخفف کلمه‌ی commercial به معنای تجاری یا company به معنای شرکت است و از رایج‌ترین پسوند دامنه‌ها است که اکثر شرکت‌های بزرگ از این پسوند استفاده می‌کنند.

# 2. پسوند net.

پسوند دات‌نت مخفف کلمه‌ی network به معنای شبکه است و برای شرکت‌هایی که در زمینه اینترنت فعالیت دارند؛ مانند شرکت هاستینگ، فروش دامنه و… مناسب است.

# 3. پسوندorg.

پسوند org. مخفف کلمه‌ی organization به معنای سازمان و یکی از پسوندهای پراستفاده دیگر است که مورداستفاده سازمان‌ها و اورگان‌های خصوصی قرار می‌گیرد.

#4. پسوند int.

پسوند int. مخفف کلمه‌ی international به معنای بین‌المللی است و در سازمان‌های بین‌المللی بسیار کاربرد دارد.

#5. پسوند gov.

پسوند gov. مخفف کلمه‌ی government به معنای دولت است و سازمان‌ها و نهادهای دولتی از آن استفاده می‌کنند.

#6. پسوند info.

پسوند info. مخفف کلمه‌ی information به معنای اطلاعات است و برای سایت‌ها و مراکزی که در زمینه اطلاع‌رسانی فعالیت دارند، بسیار کاربرد دارد.

#7. پسوند edu.

پسوند .edu مخفف کلمه‌ی education به معنای کسب دانش و برای وب‌سایت‌های آموزشی کاربرد دارد.

#8. پسوند biz.

پسوند biz. مخفف کلمه‌ی business به معنای تجارت است و برای شرکت‌ها و کسب‌وکارها استفاده می‌شود.

#9. پسوند ir.

پسوند ir. مخصوص کشور ایران است. در واقع هر کشور، دارای دامنه اختصاصی است مثل کشور اسپانیا es و ایالات متحده us. و… پسوند ir. یکی از رایج‌ترین پسوند در کشور ایران است، البته برای ثبت دامنه ir. باید شناسه ایرنیک در وب‌سایت ایرنیک داشت.

#10. پسوند های Domain مخصوص کسب‌وکارها

اخیرا دامنه‌های جدیدی برای کسب‌وکارها و فعالیت‌های مختلف با کاربری متفاوت افزوده شده‌اند، مثل coffee. که برای کافه‌ها استفاده می‌شود.

این دامنه‌ها وب‌سایت شما را به‌خوبی معرفی می‌کنند، اما استفاده از این پسوندهای اختصاصی باعث می‌شود راحت‌تر بتوانید نام موردنظرتان را ثبت کنید، البته یکی از ایرادات این دامنه‌ها گران‌بودن هزینه ثبت و تمدید آنهاست و ازآنجایی‌که دامنه باید سالانه تمدید شود و هزینه‌ای نیست که فقط یکبار بدهید باید به این نکته توجه کنید درصورتی‌که بودجه‌اش را در اختیار دارید از این دامنه‌ها استفاده کنید.

#چند مثال از دامنه‌های مخصوص کسب‌وکارها

  • photography. برای عکاسان

  • shoes. برای مشاغل مربوط به تولید و فروش کفش

  • gold. برای مشاغل مربوط به جواهرات

  • coffee. برای کافه‌ها

    انتخاب پسوند دامنه مناسب روی سئو وب‌سایت موثر است

# نحوه خرید و ثبت دامنه

حال که با انواع دامنه ها آشنا شده‌اید، می‌توانید نسبت به خرید آن اقدام کنید و بهتراست برای خرید و ثبت دامنه به چند نکته توجه داشت باشید.

#1. انتخاب نام مناسب برای دامنه

انتخاب نام مناسب و منحصربه‌فرد برای دامنه بسیار مهم است در واقع یکی از کارهای مهمی که شما به عنوان مدیر کسب‌وکار باید انجام دهید، انتخاب نام مناسب برای وب‌سایت اینترنتی خود است، انتخاب نام دارای اصولی است که ما در اینجا به آن اشاره می‌کنیم.

#1. انتخاب نام ساده وآسان

نوشتن نام باید در زبان فارسی و انگلیسی راحت باشد، در زبان انگلیسی باید از کلمه‌هایی که می‌توان به چند صورت نوشت پرهیز کرد. (کلمات با تلفظ یکسان و املای متفاوت، کلماتی که در فارسی به «ـه» ختم می‌شوند، هنگام تایپ به انگلیسی کاربران دچار تردید می‌شوند که به h ختم می‌شوند یا خیر.)

#2. نام دامنه باید کوتاه باشد

بهتر است از کلمات کلیدی در نام دامنه استفاده شود و حتی‌الامکان کلمه کلیدی در بخش اول نام دامنه‌تان باشد، و اینکه نام دامنه باید کوتاه باشد تا در ذهن کاربران وب‌سایت بماند.

#3. از اعداد و خط تیره استفاده نکنید

استفاده از اعداد باعث می‌شود کاربران وقتی نام وب‌سایت شما را می‌شنوند دچار تردید شوند که به حروف (هفت) تایپ کنند یا به عدد (7). استفاده از خط فاصله باعث می‌شود گوگل وب‌سایت شما را اسپم شناسایی کند و تلفظ آن برای کاربران مشکل است.

#4. نام دامنه مرتبط با کسب و کار

ابتدا پسوند دامنه را براساس نوع و موضوع وب‌سایت خود انتخاب کنید. بهتر است پسوندی را انتخاب نمایید که با کسب‌وکار یا موضوع وب‌سایت شما همخوانی داشته باشد.

#5. انتخاب پسوند دامنه مناسب

استفاده از پسوندهای رایج مثل ir و com. بیشتر توصیه می‌شود (درصورتی‌که نخواهید حتما از نام خاصی استفاده کنید) پسوند com. پسوند بسیار رایج و محبوب در جهان است و در ذهن بسیاری از کاربران نقش بسته، ازاین‌رو استفاده از این پسوند توصیه می‌شود.

درصورتی‌که تمایل به تبلیغات در گوگل ندارید می‌توانید از دامنه‌ی ir. استفاده کنید، در غیر این صورت بهتر است از هر دو دامنه com و ir. استفاده کنید و دامنه com. را به‌عنوان دامنه اصلی قرار دهید.

#6. بررسی آزاد بودن دامنه

پس از انتخاب نام دامنه و پسوند دامنه، باید آزاد بودن دامنه را بررسی کنیم. همان‌طور که گفتیم هر دامنه منحصربه‌فرد است، یعنی هر دامنه (نام دامنه +پسوند دامنه) متعلق به یک وب‌سایت است. برای بررسی آزاد بودن دامنه فقط کافی است هنگام خرید دامنه، پسوند دامنه موردنظر خود را وارد کرده و درصورتی‌که نام دامنه از قبل وجود داشت اجازه‌ی ثبت دامنه به ما داده نخواهد شد.

انتخاب نام دامنه مناسب برای رشد وب‌سایتتان بسیار مهم است

#2. توجه به امنیت

اطمینان حاصل کنید که سرویس ثبت دامنه ای که انتخاب می‌کنید، امنیت لازم را ارائه می‌دهد. مطمئن شوید که اطلاعات شما در فرآیند ثبت محافظت می‌شود.

#3. مدت زمان ثبت

بررسی کنید که مدت زمان ثبت دامنه چقدر است و آیا امکان تمدید آن وجود دارد یا خیر.

#4. هزینه ثبت و تمدید

قیمت ثبت و تمدید دامنه را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که هزینه‌ها منطقی است. اگر برایتان مقدرو است و مطمئن هستید میخواهید به مدت طولانی وب سایت خود را در فضای وب داشته باشید بهتر است به صورت دوره های پنج ساله نسبت به تمدید دامین خود اقدام نمایید این کار موجب می‌گردد هم خیالتان راحت باشد و هم به گوگل این پالس را می دهد که وبسایت شما یک وبسایت ماندگار است.

#5. پشتیبانی مشتریان

امکانات پشتیبانی و خدمات مرتبط با دامنه (مانند انتقال، تغییرات DNS و غیره) نیز بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که سرویس مورد نظر پشتیبانی قوی ارائه می‌دهد.

در واقع از سرویس‌های معتبر و قابل اعتماد برای ثبت دامنه استفاده کنید تا مشکلاتی در آینده نداشته باشید.

#6. نقل و انتقال

اگر فکر می‌کنید در آینده ممکن است بخواهید دامنه را به سرویس دیگری منتقل کنید، مطمئن شوید که این امکان در سرویسی که انتخاب می‌کنید، وجود دارد.

از طریق رعایت این نکات، می‌توانید بهترین دامنه را برای کسب‌وکار یا وب‌سایت خود انتخاب کنید و از ثبت آن با اطمینان بیشتری لذت ببرید.

در مرحله آخر پس از تایید نام دامنه و اجازه‌ی ثبت دامنه توسط شرکت موردنظر، باید به این نکته توجه داشت که خرید دامنه به معنای مالکیت همیشگی آن نیست؛ بلکه شما مدت‌زمان مشخصی آن را اجاره می‌کنید، پس از پایان مهلت دامنه باید حتما تمدید شود در غیر این صورت شخص دیگری می‌تواند نام دامنه وب‌سایت شما را خریداری کند. مهلت اجاره دامنه می‌تواند تا ده سال نیز باشد که هنگام خرید دامنه تعیین می‌شود.

#نکته پایانی

به طور خلاصه وجود یک دامنه مهم است زیرا کسب‌وکار شما را به خوبی شناسایی می‌کند و اعتبار می‌بخشد. مشتریان به راحتی می‌توانند به وب‌سایت شما دسترسی پیدا کنند و اعتماد بیشتری به کسب‌وکار‌تان داشته باشند. همچنین دامنه می‌تواند بخشی از برندینگ کسب‌وکار شما باشد. یک دامنه قوی و قابل خواندن می‌تواند به خاطرسپاری و درک آسان‌تر برند شما کمک کند. بنابراین داشتن یه دامین برای ارتقای حضور آنلاین شما و ایجاد ارتباط بهتر با مشتریان اساسی است.

دیدگاه‌ها