پلتفرم شخصی

برای افراد متخصص و هنرمند که می خواهند خود را حرفه ای ارائه کنند

پلتفرم فروشگاهی

برای فروشندگانی که متفاوت فکر می کنند و می خواهند حرفه ای بفروشند

پلتفرم کسب‌وکار

برای کسب و کارهای سنتی که علاقه‌منداند مدرن و بروز باشند

پلتفرم آموزشگاهی

برای آموزگارانی که هنر و هنرآموزان خود را دوست دارند

پلتفرم استارت‌آپی

برای تبلور ایده‌های ناب کارآفرینان در کهکشان

طراحی وب‌سایت

هویت منحصر به شما را با توجه به نیازها و بازار هدف، با یکدیگر در کهکشان می‌سازیم

خدمات گرافیکی و چندرسانه‌ای

طرح‌های گرافیکی، موشن گرافی، عکاسی، ویدیوهای تبلیغاتی و هر آنچه شما را متفاوت ارائه می‌‌‌‌‌دهد

مشاوره تأمین نیازها

مشاوره و راهنمایی جهت دریافت مجوزها و الزامات مورد نیاز جهت رسمی شدن هویت اینترنتی شما

تولید و مدیریت محتوا

مدیریت صفحات مجازی و برنامه‌ریزی مدون برای تولید محتوای مفید و جذاب

خدمات سئو

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو درون و برون صفحه‌ای، استراتژی، تدوین تقویم محتوایی

طراحی اختصاصی

طراحی کاملاً اختصاصی، پایه‌ریزی شده متناسب با برند و هم‌راستا با اهداف و جامعه هدف شما

خدمات سرور و دامنه

تأمین فضای مورد نیاز، ترافیک بی‌نهایت، خدمات دامنه و سیستم ایمیلینگ حرفه‌ای

مدیریت آسان

با کاربردی آسان، جذاب و دسترسی بدون محدودیت، همه چیز تحت کنترل شماست

کاربران و دسترسی

یکپارچه سازی افراد شامل مشتریان، همکاران و مدیران با امکان تعیین سطوح دسترسی

ارتباط سازنده با مخاطبان

ارسال اعلان و ارتباط با کاربران توسط ارسال پیامک، ربات تلگرام، ایمیل هدفمند و ...

فروش حرفه‌ای

فروش فیزیکی و دیجیتال، انبارداری و تعیین موجودی کالاها، مدیریت سفارشات و ...

حسابداری مدرن

آنلاین با سیستم چند ارزی، صورتحساب محور، تعیین اعتبارات و کیف پول مجازی

پلفترم انتشار

انتشار آسان نوشته، عکس، آهنگ، آلبوم، پادکست، ویدئو و هر آنچه می‌خواهید ارائه کنید

گزارش کامل

گزارش کامل و گرافیکی از تمامی قسمت‌های پلتفرم و هرآنچه با آن سر و کار دارید

امنیت

پیش‌بینی و رفع آسیب پذیری‌های وب، مجوز SSL و کدنویسی استاندارد

پشتیبانی آنلاین

سیستم تیکتینگ و دپارتمان‌ محور، استفاده از ابزارهای پشتیبانی آنلاین برای پاسخگویی به مخاطبان

بازاریابی شبکه‌ای

پیاده‌سازی ساختار بازار‌یابی شبکه‌ای جهت فروش محصولات و خدمات مختلف شما توسط کاربرانتان

چند زبانه

امکان تعریف زبان‌های گوناگون برای معرفی ، بازاریابی و فروش در کشورهای مختلف

اتصال به پلفترم‌ها با API

اتصال به انواع سرویس‌های اینترنتی مانند درگاه‌های پرداخت، شرکت‌های پستی و هر API مورد نیاز شما

بازاریابی شبکه‌ای چیست؟ ویژگی‌ها و انواع آن

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

جدا کننده هدر
بازاریابی شبکه‌ای چیست؟ ویژگی‌ها و انواع آن
۳ هفته پیش
بازاریابی شبکه ای یک سیستم برای افزایش فروش است که خیلی از کسب و کارها آن را به کار گرفته اند، اگر می‌خواهید با این سیستم آشنا شوید این مقاله را بخوانید.

امروزه شرکت‌های مختلف از روش‌های زیادی برای به فروش رساندن محصول خود استفاده می‌کنند و به دنبال راه‌هایی هستند که بتوانند فروش خود را افزایش دهند، یکی از این روش‌ها که در دهه اخیر طرف‌داران بیشتری پیدا کرده بازاریابی شبکه‌ای است، شرکت‌های بزرگ با استفاده از این سیستم علاوه بر اینکه فروش خود را افزایش داده‌اند باعث رضایت کارکنان هم شده‌اند، امروزه اکثر مردم با سیستم بازاریابی شبکه‌ای آشنایی دارند؛ اما اگر شما هنوز با این سیستم آشنایی ندارید و قصد دارید اطلاعاتی در این مورد کسب کنید در این مقاله‌ی غرفه‌چی با ما همراه باشید.

#بازاریابی شبکه ای چیست؟

بازاریابی شبکه‌ای یا Network Marketing یکی از روش‌های تجارت و فروش محصول است که در این روش شرکت تولیدکننده محصولات خود را بدون وجود عمده‌فروش و مغازه‌دار به فروش می‌رساند، مصرف‌کنندگان محصولات می‌توانند برای شرکت بازاریابی کنند و از شرکت سود یا پورسانت دریافت کنند، این افراد می‌توانند افراد جدیدی را برای بازاریابی وارد شرکت کنند و از فروش آن‌ها هم سود دریافت کنند، یعنی هرچه فروش یک بازاریاب بیشتر باشد، پورسانت بیشتری به فردی که او را وارد شرکت کرده تعلق می‌گیرد.

بازاریابی شبکه ای (Marketing Network)

در واقع بازاریابی شبکه‌ای یک مجموعه با هزاران کاربر است که برای سود‌رسانی به خودشان و شرکت تلاش می‌کنند محصولات را به افراد جدیدی که با آن‌ها آشنایی ندارند معرفی کنند و آن‌ها را به فروش برسانند، در بازاریابی شبکه‌ای شرکت‌های تولیدکننده محصول می‌توانند بدون اینکه برای تبلیغات هزینه کنند محصولات خود را به فروش برسانند.

#انواع بازاریابی شبکه‌ای

#1. بازاریابی تک سطحی

بازاریابی تک‌سطحی که به آن بازاریابی مستقیم هم می‌گویند به این صورت است که یک فرد به طور مستقیم برای محصولات شرکت تولیدکننده بازاریابی می‌کند و محصولات را به افراد جدید معرفی می‌کند و به فروش می‌رساند، در این روش هیچ زیرمجموعه‌ای وجود ندارد و درآمد هر فرد باتوجه‌به فروش او مشخص می‌شود، یعنی اگر فرد در یک ماه هیچ فروشی نداشته باشد آن ماه درآمد و پورسانتی از شرکت دریافت نمی‌کند.

در بازاریابی تک سطحی رشد فرد به فروش او بستگی دارد

#2. بازاریابی دو سطحی

در بازاریابی دوسطحی علاوه بر اینکه فرد خودش برای محصولات شرکت بازاریابی می‌کند، افراد دیگری را هم وارد این کار می‌کند تا آن‌ها هم با انجام این کار پورسانت بگیرند و به درآمد برسند، اما در بازاریابی دوسطحی مقدار فروش زیرمجموعه‌ها هیچ تغییری در درآمد فردی که او را دعوت و وارد شرکت کرده است ایجاد نمی‌کند و سودی به او تعلق نمی‌گیرد.

#3. بازاریابی چند سطحی

بازاریابی چندسطحی که معمولا آن را به MLM می‌شناسند؛ مانند بازاریابی دوسطحی به جذب زیرمجموعه و بازاریاب جدید نیاز دارد، اما تفاوت بزرگی که بازاریابی چندسطحی با بازاریابی دوسطحی دارد این است که در بازاریابی چندسطحی فرد دعوت‌کننده به‌ازای فروش زیرمجموعه‌ها از شرکت پورسانت دریافت می‌کند، در این روش فرد حتی اگر هیچ فروشی هم انجام ندهد از فروش زیرمجموعه‌ها درآمد کسب می‌کند.

در بازاریابی چند سطحی فرد به ازای فروش خود و زیرمجموعه‌ها پورسانت می‌گیرد

#ویژگی‌‌ها و مزایای بازاریابی شبکه ای

#1. بدون نیاز به تبلیغات

در بازاریابی شبکه‌ای شرکت‌های تولیدکننده برای فروش محصولات خود نیازی به تبلیغات و پرداخت هزینه‌های سنگین ندارند و از طریق بازاریابان محصولات خود را به فروش می‌رسانند که این موضوع باعث می‌شود علاوه بر کاهش هزینه‌ها فروش بیشتری هم داشته باشند، در بازاریابی شبکه‌ای در واقع تبلیغات توسط اعضا و مصرف‌کنندگان صورت می‌گیرد.

#2. پرداخت سود

شرکت‌هایی که با روش بازاریابی شبکه‌ای محصولات خود را به فروش می‌رسانند بر اساس مقدار فروش بازاریابان به آن‌ها سود می‌دهند، با این کار بازاریابان نسبت به تلاش خود حقوق دریافت می‌کنند و برای کسب درآمد بالاتر فروش خود را بالا می‌برند تا سود بیشتری هم دریافت کنند، این‌گونه اگر بازاریاب فروش زیادی داشته باشد حق او پایمال نمی‌شود و به نسبت فروش خود پورسانت می‌گیرد.

در بازاریابی شبکه‌ای فروش بیشتر برابر است با پورسانت بیشتر

#3. بدون محدودیت

در بازاریابی شبکه‌ای، بازاریابان محدودیت‌های زمانی و مکانی ندارند و به‌صورت مستقل کار می‌کنند، یعنی هیچ نیازی به حضور آن‌ها در شرکت نیست و می‌توانند در هرجا و هر زمان محصولات را معرفی کنند و فروش خود را بالا ببرند، در واقع می‌توان گفت این بازاریابان صاحبان کسب‌وکار مستقل هستند؛ زیرا تلاش آن‌ها برای پیشرفت کسب‌وکار خودشان است.

#4. منفعت دو طرفه

این موضوع که شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای به مقدار فروش بازاریابان به آن‌ها پورسانت می‌دهند برای هر دو طرف مناسب است؛ زیرا شرکت به‌اندازه‌ای که فرد به آن سود رسانده به او حقوق می‌دهد و فرد هم به اندازه‌ی تلاش‌های خود حقوق دریافت می‌کند، این‌گونه اگر یک ماه فرد هیچ فروشی نداشته باشد شرکت هم به او حقوقی نمی‌دهد، علاوه بر این اگر فرد در یک ماه تلاش زیادی کرده باشد پورسانت بیشتری دریافت می‌کند که از حقوق ثابت خیلی بهتر است چون می‌تواند درآمد خود را تا صدها میلیون تومان افزایش دهد.

#5. بدون نیاز به واسطه

شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای برای توزیع محصولات خود نیازی به واسطه‌ها ندارند و محصولات مستقیما از طریق بازاریابان به فروش می‌رسد، یعنی هیچ عمده‌فروشی در این کار وجود ندارد، به این صورت که بازاریاب محصولات موردنظر خود را به تعداد موردنظر از شرکت خریداری می‌کند و برای فروش آن‌ها تلاش می‌کند و یا می‌تواند بعد از اینکه از مشتریان سفارش گرفت محصولات را خریداری کند.

#پلتفرم و نرم افزار بازاریابی شبکه‌ای

شرکت‌ها می‌توانند از طریق پلتفرم بازاریابی شبکه‌ای امور مربوط به بازاریابی و کارکنان را مدیریت کنند، در پنل مدیریت بازاریابی شبکه‌ای نام افراد بازاریاب، زیرمجموعه‌ها و گزارش فروش و… قابل‌مشاهده است و مدیران شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای می‌توانند از راه دور از طریق این پنل تمام این امور را مدیریت کنند، پلتفرم بازاریابی شبکه‌ای کارمزد و پورسانت فروش‌های بازاریابان را به کیف پول مجازی آن‌ها واریز می‌کند و به کارکنان امکان درخواست تسویه‌حساب را می‌دهد.

استفاده از پلتفرم کار را برای شرکت و بازاریاب راحت‌تر می‌کند

#بازاریابی شبکه‌ای در ایران

امروزه شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در ایران افزایش یافته‌اند و تقریبا طرف‌داران زیادی هم پیدا کرده‌اند، در حال حاضر شرکت‌های فعال در حوزه بازاریابی شبکه‌ای به تعداد قابل‌توجهی رسیده‌اند و هرکدام از آن‌ها با ارائه محصولات و امکانات مختلفی در حال فعالیت هستند، اگر بخواهیم بهترین شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در ایران را نام ببریم می‌توانیم به شرکت بادران گستران، شرکت بیز، شرکت نفیس، شرکت مروارید پنبه‌ریز و شرکت پارس نیوشا نیک اشاره کنیم که در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری در زمینه بازاریابی شبکه‌ای داشته‌اند.

#آیا بازاریابی شبکه‌ای شغل خوبی است؟

حساب بازاریابی شبکه‌ای از بقیه شغل‌ها جدا نیست و برای کسب موفقیت در آن باید تلاش کرد، اما به‌طورکلی اگر بخواهیم به سوال آیا بازاریابی شبکه‌ای شغل خوبی است جواب دهیم باید بگوییم که یک فرد اگر شرکت مناسبی را انتخاب کند و تلاش‌های خودش را افزایش دهد می‌تواند در این شغل پیشرفت خوبی داشته باشد و درآمدش را چندین برابر کند.

با اینکه صنعت نتورک مارکتینگ از صنعت‌های پرطرف‌دار در جهان است ریسک‌های زیادی هم به همراه دارد؛ زیرا برخی شرکت‌ها با سوءاستفاده از کارکنان مبلغ زیادی از پول آن‌ها را بالا کشیده‌اند و این موضوع باعث شده است اعتمادکردن به این شرکت‌ها کار سختی باشد، ازاین‌رو فرد قبل از ورود به این شرکت‌ها باید سابقه و اصالت شرکت را بررسی کند تا با چالش روبرو نشود.

شرکت‌های معتبر بازاریابی بستر خوبی برای پیشرفت شما هستند

#کلام آخر

به‌طورکلی صنعت نتورک مارکتینگ تا چند سال آینده پیشرفت چشمگیری خواهد داشت و خیلی از کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکار قصد دارند کسب‌وکار خود را به سمت بازاریابی شبکه‌ای سوق دهند، بازاریابی شبکه‌ای علاوه بر اینکه به شرکت‌ها کمک می‌کند خیلی راحت فروش خود را افزایش دهند، به کارکنان هم فرصت پیشرفت در این زمینه را می‌دهد و گاهی خیلی راحت‌تر از شغل‌های دیگر به درآمد بالا می‌رسند.

دیدگاه‌ها